Zondag 4 november is de lezingenserie over de Islam in het Odeon / De Spiegel in Zwolle begonnen. Vijf zondagen zal er het een en het ander verteld gaan worden over de Islam, muziek worden getoond, uitleg over films, bezoek aan een moskee,etcetra.
De eerste dag was het woord aan Prof. Hans Jansen die in 40 minuten tijd voor een overvolle zaal (250 personen volgens de organisator) de Inleiding en de geschiedenis voor zijn rekening nam. De heer Jansen is arabist, islamoloog, columnist en bijzonder hoogleraar voor het hedendaags islamitisch denken aan de Universiteit Utrecht.
De zaal was redelijk vol met - volgens mij - een ontzettend hoog PvdA gehalte, 250 mannen en vrouwen, waar nog geen 5 man Moslim is (volgens mijn schatting).
In het begin werd het verschil uitgelegd tussen het Jodendom (wettisch en niet missionair), het Christendom (niet wettisch en wel missionair) en de Islam (wettisch en missionair). Met wettisch in dit kader wordt bedoeld “lopend volgens wetten” en missionair “uitbreidend door mensen te overtuigen om zich te bekeren’. Het Christendom is ontstaan tijdens het Romeinse Rijk en hoefde zich alleen met de religie bezig te houden; dit in tegenstelling met de Islam die ontstond in een stateloze maatschappij. Op die manier werd de Profeet Mohammed al heel snel een politiek en religieus leider. In de eeuwen daarna breidde de Islam zich ook uit, door de manier dat andere gelovigen hun religie mochten blijven beoefenen (echter liever zich te bekeren), maar geen kritiek was geoorloofd. Hierdoor ontstond een religie die 5 eeuwen lang geen kritiek kreeg en later er dus ook niet mee kon omgaan.
Natuurlijk was er nog sprake van de Jihad, helaas werd alleen maar de “militaire Jihad” besproken en zeker niet de echte, grote Jihad, de strijd in je innerlijke tegen de foute dingen des leven.
De besproken Jihad ging over het feit dat het een overheidstaak was en de laatste echte Jihad was de strijd van de Turken tegen “Wenen” in 1683. In de vorige eeuw werd de private Jihad belangrijk en bekend vooral door Osama Bin laden en Mohammed Atta – volgens heer Jansen.
Ook de scheiding tussen staat en religie kwam ter sprake; aangegeven werd dat er in Islamitische staten geen scheiding is tussen staat en religie en dat de overheid zich geen beperkingen oplegt en kan dus de onderdanen laten doen wat men wilt en afnemen wat men wilt.
Toetreden en uittreden is volgens de heer Jansen minder een religieus gebeuren, maar meer vervuld van sociale aspecten. En ergens bij de CBS zou een verdeling te vinden zijn over religieuze mensen: 20% wil er eigenlijk uit, 20% is fanatiek of vroom en 60% is te druk om zich er mee bezig te zijn. Mensen die uittreden zijn contactueel meestal minder onderlegd.
Opvallend vond ik dat in de lezing weer de stereotiepe negatieve uitlatingen werden aangedikt, zoals het stenigen bij overspel, het slaan van de vrouw, de man is meer dan de vrouw. Ik heb aangegeven dat ik de uitspraken nogal kritisch (negatief) vond en dat ik niets hoor over de nieuwe familiewet (Mudawana van 2004) in Marokko. Hierop kwam dan weer zo’n antwoord dat de koning dit er door gedrukt heeft, ondanks de demonstraties tegen de wet.
Maar Heer Jansen vond dat als ik vond dat het negatief kritisch was, dat ik de rest van de lezingen maar moest afwachten, daar zou het beter worden. Inshal’Allah , zou er nooit eens een inleider zijn om de positieve zaken van de Islam minimaal OOK eens te bespreken? In het rijtje van de inleiders mis ik wel een Imam.
Op 9 december is het de beurt aan Kader Abdollah en op 20 januari Afshin Ellian.
dinsdag 6 november 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten